Uiteenzetting financiële positie
Balans (geprognosticeerd)
ACTIVA Bedragen x € 1.000 | 31 dec 2019 | 31 dec 2020 | 31 dec 2021 | 31 dec 2022 | 31 dec 2023 | 31 dec 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Vaste activa | 993 | 1.313 | 1.633 | 1.953 | 2.273 | 2.593 |
Vlottende activa | 4.097 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale activa | 5.090 | 1.313 | 1.633 | 1.953 | 2.273 | 2.593 |
PASSIVA Bedragen x € 1.000 | 31 dec 2019 | 31 dec 2020 | 31 dec 2021 | 31 dec 2022 | 31 dec 2023 | 31 dec 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Vaste passiva | 720 | 1.313 | 1.633 | 1.953 | 2.273 | 2.593 |
Vlottende passiva | 4.370 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale passiva | 5.090 | 1.313 | 1.633 | 1.953 | 2.273 | 2.593 |
Geldleningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EMU-saldo
In het BBV (artikel 19) is de verplichting opgenomen dat gemeenschappelijke regelingen ramingen van het EMU-saldo dienen te verstrekken over het voorafgaande jaar, het actuele begrotingsjaar en het komende jaar.
Nr. | Omschrijving | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
1 | Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, art. 17c) | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Afschrijvingen ten laste van de exploitatie | -500 | -500 | -500 | -500 |
3 | Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd | 572 | 593 | 500 | 500 |
5 | Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Desinvesteringen in (im)materiële vaste activa: Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs), voor zover niet op exploitatie verantwoord | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Aankoop van grond en uitgaven aan bouw-, woonrijpmaken e.d. (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan) | nvt | nvt | nvt | nvt |
8 | Baten bouwgrondexploitatie: Baten voor zover transacties niet op exploitatie verantwoord | nvt | nvt | nvt | nvt |
9 | Lasten op balanspost voorzieningen voor zover deze transacties met derden betreffen | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Lasten i.v.m. transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van bovenstaande posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Verkoop van effecten | ||||
a | Gaat u effecten verkopen? (ja/nee) | nee | nee | nee | nee |
b | Zo ja, wat is bij verkoop de verwachte boekwinst op de exploitatie? | nvt | nvt | nvt | nvt |
Berekend EMU-saldo | -72 | -93 | 0 | 0 | |
Maximale EMU-saldo (3,8% van de lasten, excl. reserves) | -1.106 | -1.106 | -1.101 | -1.101 |
Er wordt geen overschrijding van het EMU-saldo verwacht.
Overzicht van incidentele baten en lasten
Incidentele lasten en baten 2021 Bedragen x € 1.000 | Lasten 2020 | Lasten 2021 | Lasten 2022 | Lasten 2023 | Lasten 2024 | Baten 2020 | Baten 2021 | Baten 2022 | Baten 2023 | Baten 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stafbureau: | ||||||||||
Detachering mw Staf | 140 | 140 | 140 | 0 | 0 | 90 | 90 | 90 | 0 | 0 |
Totaal Stafbureau | 140 | 140 | 140 | 0 | 0 | 90 | 90 | 90 | 0 | 0 |
Bedrijfsvoering: | ||||||||||
Project Salarisadministratie | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0Doorontwikkeling P&O | 72 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Bedrijfsvoering | 122 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Burger: | ||||||||||
Specifieke proj.soc.domein Uithoorn | 57 | 29 | 0 | 0 | 0 | 57 | 29 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Burger | 57 | 29 | 0 | 0 | 0 | 57 | 29 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 319 | 169 | 140 | 0 | 0 | 147 | 119 | 90 | 0 | 0 |
Reserves | Toevoegingen | Onttrekkingen | ||||||||
Bestemmingsreserves: | ||||||||||
Reserve Bedrijfsvoering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Burger/Buurt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Bestemmingsreserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op baten en lasten
oor een toelichting op zowel de incidentele als de structurele baten en lasten per programma verwijzen wij naar de programma’s Stafbureau, Bedrijfsvoering, Burger en Buurt.
Structureel evenwicht
Van structureel evenwicht is sprake als de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. De bepaling van het structureel evenwicht verloopt als volgt:
Totaal van de lasten en baten van de programma's en algemene dekkingsmiddelen
af: de incidentele lasten en baten per programma en algemene dekkingsmiddelen.Blijft over het totaal van de structurele lasten en baten programma's en algemene dekkingsmiddelen.
bij: de structurele verrekeningen met de reserves. Geeft het totaal structureel begrotingssaldo en meerjarenraming.
Deze begroting is in meerjarig perspectief beoordeeld op het incidentele karakter. Voor alle jaren is sprake van structureel evenwicht aangezien de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. De lasten worden gedekt uit de bijdrage van de DUO-gemeenten. Hetgeen hiervoor is gemeld maakt dat wij kunnen stellen dat in de jaren 2021 tot en met 2024 geen structurele lasten worden gedekt met incidentele baten. Kortom er is sprake van structureel begrotingsevenwicht.
Reëel evenwicht
Ter invulling van het begrip reëel evenwicht is in het BBV voorgeschreven dat wordt ingegaan op het realisme van de ramingen en de motivering daarvan. Op basis van de volgende argumenten en bevindingen kunnen we stellen dat de begroting reëel in evenwicht is.
Alle ramingen zijn realistisch ingeschat en zijn in lijn met de realisatie over 2019 en de kaders zoals gesteld in deze begroting.
Conclusies
Deze begroting is sluitend.
Deze begroting is alle jaren structureel in evenwicht.
Deze begroting is in reëel evenwicht.